Om en cand.ling.merc

Jeg har en cand.ling.merc. I gamle dage var det en translatør- og tolkeuddannelse. Det er det ikke længere. Vi fik undervisning i kommunikation og virksomhedsstrategi – og så sprog. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad en cand.merc kan som jeg ikke kan – nu er det nu engang ikke den uddannelse jeg har gået på. Til gengæld kan jeg se at de i mange jobannoncer søger en cand.merc ret specifikt, og jeg er bange for at det lille “ling” i titlen skræmmer arbejdsgiverne væk.

Hvis det har noget med marketing at gøre kan en ling.merc være lige så god som en merc. Måske endda smartere at gå efter hvis virksomheden er international. Engelsk er ikke noget alle kan lige godt f.eks. Så kan det være en fordel at kandidaten rent faktisk har det på sit eksamensbevis. I øvrigt fåes en ling jo også i spansk, fransk og tysk.

Vi modtog undervisning i sprog. Nuff said – det giver sig selv at vi kan et fremmedsprog ret godt når vi har siddet og nolret sætningsanalyse i 5 år og måske endda boet i udlandet for at lære sproget.

Alt det andet – det som ofte handler om kommunikation og marketing – afhænger meget af ens valgfag og linjer, og det sætter en arbejdsgiver sig ikke for at studere. Man er derfor afhængig af at man har en god uddannelse, som man kender. Den her går derfor ud til alle arbejdsgivere nogensinde – husk lige på at et “ling” ikke gør en “merc” dårligere eller meget anderledes. Tak.

This entry was published on 20/01/2016 at 11:13 and is filed under Beretning. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Skriv et svar

